Dostosowanie bloków energetycznych do wprowadzanych od sierpnia 2021 roku standardów emisji zanieczyszczeń do powietrza.
W zakresie działań dostosowawczych, w latach 2015 - 2018 zrealizowano projekty związane z:
Termin realizacji: 2015-2019
Inwestycja polegała na dobudowaniu do istniejących bloków instalacji katalitycznego odazotowania spalin. Główny parametr, jaki osiągnęła instalacja, to obniżenie emisji NOx do poziomu umożliwiającego spełnienie wymagań wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 roku w sprawie ograniczenia emisji przemysłowych oraz konkluzji BAT.
Termin realizacji: 2015-2019
Modernizacja polegała na całkowitej wymianie urządzeń (elektrody zbiorcze i ulotowe, zespoły zasilające) oraz wymianie wentylatorów spalin na wszystkich blokach. Główny parametr, jaki osiągnęła instalacja, to obniżenie emisji pyłów do poziomu umożliwiającego spełnienie wymagań wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 roku w sprawie ograniczenia emisji przemysłowych oraz konkluzji BAT.
Termin realizacji: 2018-2020
Realizowana budowa jest kontynuacją inwestycji, która ma na celu zapewnienie wychwytu tlenków siarki ze spalin odprowadzanych do atmosfery. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia była budowa pierwszej Instalacji Odsiarczania Spalin, ukończona w 2007 roku.
Przedmiotem inwestycji jest budowa Instalacji Odsiarczania Spalin II w Elektrowni Ostrołęka B (IOS II) opartej o technologię mokrą (wapienno–gipsową) z zastosowaniem w instalacji węglanu wapnia (CaCO3) jako sorbentu, a produktem ubocznym będzie gips handlowy.
Podstawową funkcją IOS II będzie redukcja zanieczyszczeń gazowych (głównie SO2, SO3, HCl, HF) i pyłu oraz Hg zawartych w spalinach powstających w kotłach OP-650 bloków Nr 1, 2 oraz 3 w wyniku spalania węgla kamiennego oraz biomasy. Spaliny po oczyszczeniu w IOS II będą odprowadzane do atmosfery poprzez nowy komin zabudowany na absorberze tej instalacji.
Zgodnie z harmonogramem zakończenie prac i przekazanie IOS II do eksploatacji planowane jest w połowie 2020 r.